Az országgyűlés nyáron elfogadott egy rendeletmódosítást, ami 2021 január 1-től megváltoztatja a Magyarországon értékesített tartós fogyasztási cikkek jótállásának keretszabályozását.
Ennek az lesz az egyik legnagyobb előnye, hogy egyes termékekre akár 3 év jótállást is kell majd adni a kereskedőknek vagy a gyártóknak a korábban megszokott 1 évvel szemben. Bevezetésre kerül egy sávos rendszer, ami az ár alapján határozza meg, hogy az adott termékre hány év jótállás vonatkozik. Egy drágább okostelefon esetében már 3 évet kell majd biztosítani a gyártónak. Nézzünk például egy iPhone-t, amire az Apple eddig 1 év jótállást adott, mostantól kötelező lesz a 3 év garanciát biztosítani a felhasználók felé.
Egy másik ponton is a vásárlók szemszögéből előnyösen változik a jogszabály. Ha egy készüléket a jótállási idő lejárta előtt kicserélnek, mert olyan hiba jön elő ami nem javítható, akkor a garancia idő ismét elölről kezdődik. Így ha mondjuk 2,5 év után kicserél a gyártó egy telefont, és még fél év volt hátra a teljes jótállásból, akkor a 3 év újra kezdődik.
Az Cp Contact fogyasztóvédelmi tanácsadócég röviden összeszedte a legfontosabb változásokat:
- Sávos lesz a jótállás, az eddigi egy kötelező 1 év helyett 1, 2, 3 éves jótállással kell számolni a termék értékétől függően (10-100e Ft közötti, 100-250e Ft közötti, vagy 250e Ft feletti érték). Ez a változás nem érinti a más jogszabály által meghatározott kötelező jótállási szabályokat (lakásjótállás, javító-karbantartó szolgáltatások jótállása).
- Nem lehet a végtelenségig húzni a hibás termékek javítását. Legfeljebb 30 nap után már mindenképpen kötelező lesz a csere (8 napos határidővel), ha a termék nem javítható, akkor 8 napon belül kell cserélni. Több határidő is megváltozik, szűkös lesz azoknak a cégeknek, akik minden javítást/bevizsgálást külső helyszínen, külsős cégekkel végeztettek.
- Pontosítják a jótállási jegy tartalmát (a szabályváltozások miatt ehhez amúgy is hozzá kell nyúlni), lesz elektronikus jótállási jegy.
- Új termékek kerültek be a kötelező jótállási körbe (hoverboard, drón, nyílászárók, kádak, zuhanykabinok, stb.).
- Pontosítja a jogalkotó azt, hogy mikor és miképpen kell értesítenie a javítószolgálatnak (szerviz) a kereskedőt.
- Ha meghaladja a kijavítás a 15 napos határidőt, a kereskedő köteles lesz értesíteni a fogyasztót a javítás pontos határidejéről.
- Ha a vállalkozás szakértőt kér fel a hiba eredetének eldöntésére, a szakértői vélemény kötelező tartalmától nem lehet eltérni.
Ez a jogszabály változás eléggé pozitív a vásárlókra nézve, érdemes lesz mostantól észben tartani, hogy a 2021 január 1-től vásárolt drágább eszközökre 2 vagy akár 3 év jótállás is vonatkozhat.