Összefognak a kínai cégek a Google ellen

A Huawei után, az USA kormánya másik kínai gyártó lába alól is kiránthatja a talajt egyik napról a másikra. Jól tudják ezt ezek a cégek, többek között talán éppen emiatt hozta létre a GDSA-t (Global Developer Service Alliance) a Xiaomi, a Vivo, az Oppo és a Huawei.


Lassan egy éve tevékenykedik viszonylag csendben a GDSA, első körben olyan ázsiai országokban lesz jelen, mint Indonézia, Malajzia, India és Oroszország. Nekünk valószínű egy darabig nem igazán lehet ismerős ez a név, hiszen nálunk minden Androidos a Play Áruházat használja, ha valamilyen appot szeretne beszerezni. Ázsiában viszont nincs olyan mértékben jelen a Google, mint Európában vagy Amerikában. Ezért a Xiaomi, a Vivo, az Oppo és a Huawei is rendelkezik saját alkalmazásbolttal, de Reuters értesülései szerint most egyesítették erejüket egy közös rendszer létrehozása céljából.

Sokan nem tudják, de egy Play Áruházas vásárláskor, a szoftver árának és az appon belüli vásárlások 30 százalékát a Google teszi zsebre, a maradék pedig megy a fejlesztőknek. Ez azért elég tetemes mennyiség ahhoz képest, hogy a Google csak felpakolja az appot a Play Áruházba, kerül mellé egy leírás, videó és néhány kép. Ebből a tavalyi évben röpke 8,8 milliárd dolláros bevételük volt. Amelyik cég használni akarja az Androidhoz tartozó szolgáltatásokat kénytelen betartani a Google által szabott feltételeket. Az Epic például nem kért ebből, és a Fortnite-ot a hivatalos oldalon keresztül APK file-ból kell telepíteni, de vannak olyan kisebb alkalmazásboltok is, ahol csak 5-10 százalékot kell letenni az asztalra a fejlesztőknek, szemben a Google 30 százalékával.

Mivel a legnagyobb bevételeket hozó appok többségét, a játékokat Kínában készítik érthető, hogy valamilyen szinten szúrja a fejlesztők szemét a Google „adója”. A Huawei tiltásáig viszont nem igazán kerültek előtérbe a Play Áruház alternatívájaként szolgáló alkalmazásboltok. Pedig az USA kormányának döntését megelőzően is volt már több gyártónak saját store-ja, ami a készülékek és tartozékok eladása mellett még hozott is a konyhára.

Eddig nem igazán volt konkurenciája a Play Áruháznak, de ez a négy kínai cég az okostelefon piac 40 százalékát teszi ki és azzal kecsegteti a fejlesztőket, hogy elég lesz egy közös felületen keresztül feltölteni a játékokat és appokat, innentől kezdve pedig mind a négy vállalat alkalmazásboltjából elérhetőek lesznek az applikációik. Ez még önmagában persze nem nem szólna a GDSA mellett, de jóval kevesebbet kérnek a szoftverek árából és játékokon belüli vásárlások összegéből is, ami a Play Áruházzal szemben komoly ütőkártya lehet. Persze amelyik fejlesztő nem csak a kínai felhasználókra akar koncentrálni, továbbra is kénytelen lesz használni a Play Áruházat.

Frissítés: A Xiaomi egy nyilatkozatot tett közzé, miszerint a Global Developer Service Alliance kizárólag arra szolgál, hogy megkönnyítse a fejlesztők által az alkalmazások feltöltését a Xiaomi, az OPPO és a Vivo alkalmazás-áruházaiba egyidejűleg. Nem az a céljuk, hogy konkurenciát állítsanak a Play Áruháznak.